"Рисунок наглядно представит мне то, что в книге изложено на целых десяти страницах"
Иван Тургенев,"Отцы и дети"

March 5, 2025

Иллюстрации Елены Петровны Самокиш-Судковской к повестям Веры Сергеевны Новицкой "Безмятежные годы, первые грёзы"



Безмятежные годы.
Первые грёзы.
Повѣсть для юношества въ 2-хъ частяхъ
В. Новицкой
(автора книгъ: «Хорошо жить на свѣтѣ» и «Весёлые будни»)
Съ 16 рисунками въ краскахъ по акварелямъ
Е. П. Самокишъ-Судковской
С.-Петербургъ
Изданіе А. Ф. Девріена
1912


Старые друзья. Новые впечатлѣнія


Елена Петровна Самокиш-Судковская (урождённая Бенард; Санкт-Петербург, 1862 - Ленинград, 1924) – живописец, портретист, плакатист, иллюстратор; окончила Павловский женский институт; училась в Гельсингфорской рисовальной школе (Рисовальная школа Художественного общества Финляндии?); брала частные уроки живописи у профессора Василия Петровича Верещагина; после смерти мужа - художника-мариниста академика Руфина Гавриловича Судковского (1850-1885) - продолжила художественное образование в Академии Жюлиана (франц. Académie Julian) в Париже. По возвращению в Россию в 1889 году - обвенчалась с художником Николаем Семёновичем Самокишем, с которым познакомилась во Франции.

Елена Петровна Самокиш-Судковская много и плодотворно работала в графике: иллюстрировала книги, выпущенные известными издательствами Романа Романовича Голике и Артура Ивановича Вильборга, Адольфа Фёдоровича Маркса, Альфреда Фёдоровича Девриена, Маврикия Осиповича Вольфа; в течение более двадцати лет работала в качестве постоянного иллюстратора в журнале "Нива"; в 1896 году за рисунки для "Коронационного сборника" получила Высочайшую награду и медаль на голубой ленте.

В начале 1917 года, по настоянию мужа и договорённости о том, что он соединится с ними позже, переехала с дочерью и внуками в Крым. Однако в силу известных событий, происходивших в стране, Николай Семёнович Самокиш прибыл в Крым только в 1918 году и поселился в Евпатории, к тому же с любовницей, а не в Алупке, где проживала жена. По какой то причине академик и не разрывал отношений с молодой любовницей, и не порывал окончательно с семьёй. В надежде на то, что она сумеет разорвать порочную связь и воссоединиться с мужем на старом месте, Елена Петровна Самокиш-Судковская в конце 1923 года, после оформления паспорта в Москве, кратковременно посетила Выборг с целью улаживания имущественных и финансовых дел. В апреле 1924 года вернулась в Петроград; в ожидании приезда Николая Семёновича Самокиша, была занята хлопотами по обустройству в городе. Увы, сил и здоровья Елены Петровны Самокиш-Судковской не хватило на осуществление задуманных планов: в июле 1924 года она умерла в Ленинграде.


У тёти Лидуши. Раздача сочиненій. Вѣра Смирнова


У подножья кумира. Въ физическомъ кабинетѣ


Первое горе. Печальные дни


Студенты. Катокъ. «Исповѣдникъ»


Ожиданіе Императрицы. Моё произведеніе


«Письма русскаго путешественника». Телефонъ


Болѣзнь. Сближеніе съ Вѣрой. Экзамены


Таинственный незнакомецъ. Прогулки на велосипедѣ


Таинственный незнакомецъ. Прогулки на велосипедѣ


Неожиданность. Офицеръ. Любины тревоги. Чучело


Объясненіе. Бѣлые цвѣты


Радостная вѣсть. Кутёжъ у помойнаго ведра


Юбилей. Зелёная мазь. Танькины невзгоды. Мой успѣхъ


Вып. Экзамены. Балъ. Опять «Большой человѣкъ»




Yelena Petrovna Samokish-Sudkovskaya [Elena Petrovna Samokysh-Sudkovskaya] (née Benard; 1862-1924) was a painter, portraitist, poster artist, illustrator; she graduated from the Pavlovsk Women's Institute (a closed educational institution, mainly for daughters of military officials) and studied at the Helsingforsk Drawing School (Drawing School of the Art Society of Finland?); she also took private lessons in painting from Professor Vasily Petrovich Vereshchagin. After the death of her husband, the marine painter Academician Rufin Gavrilovich Sudkovsky (1850-1885), she continued her artistic education at the Académie Julian in Paris. On her return to Russia in 1889, she married the artist Nikolai Semyonovich Samokish, whom she met in France. In Russia, Samokish-Sudkovskaya painted portraits and genre paintings; she was a member of the First Ladies' Art Circle (1882-1918). Yelena Petrovna Samokish-Sudkovskaya owns the pictorial panel “Pavlovsky Station of the Tsarskoselskaya Railroad. Twenty-fifth anniversary. October 30, 1862” in Pavlovsk. The artist worked a lot in graphics; drew posters, posters, theater programs.

In early 1917, Yelena Petrovna Samokish-Sudkovskaya with her daughter, grandchildren and mother was sent by her husband to the Crimea with the expectation that soon after the end of the academic year at the Higher Art School at the Imperial Academy of Arts, Nikolai Semyonovich Samokish would join them. Nikolai Semenovich found himself in Evpatoria only in 1918, while his family was in Alupka. At this time, Samokish began a relationship with a young woman. “What am I, a widow? A divorce? Where is the truth?” - addressed Yelena Petrovna to her husband. But the academician could not make up his mind. Having lost support, in despair from the uncertainty of her situation, hunger and poverty, in 1923, Yelena Petrovna Samokish-Sudkovskaya went to Moscow to issue a passport to settle matters related to the artists' workshop located near Vyborg. On December 6, 1923, she left for Vyborg; having disposed of her property, she returned to Petrograd. “The money has been received (1,000 dollars and 120 small dollars). I am not spending them,” Elena Petrovna reported to her husband on May 9, 1924. In her last letter to him from May 15, 1924, she wrote that she “has been ... in Petrograd for a month”, visited the Academy, but saw that everything was “in a terrible state”, and the workshop of Professor Samokisha was “boarded up”; “So far the devastation in art is catastrophic. There is hope to get you a professorship here, but the salary is meager and there is no apartment”. Yelena Petrovna waited for her husband and hoped that together they would be able to solve all the problems. Alas, all the troubles of an unhappy woman turned out to be in vain.

In the same year Margarita Rufinovna Lagrange (Sudkovskaya) in a letter to Nikolai Semyonovich Samokish mentioned her mother's death as a fact known to both of them. The circumstances of death and the place of burial of Yelena Petrovna Samokish-Sudkovskaya are not mentioned in the correspondence. But the Izvestia newspaper, No. 166, dated July 23, 1924, published the following obituary on page 5: "E. P. SAMOKISH-SUDKOVSKAYA. The famous artist and illustrator E. P. Samokish-Sudkovskaya has died in Leningrad. The deceased was 67 years old. Her works were very successful in her time. She illustrated a number of art publications by Golike and Vilborg, Marx, etc., and many children's books. Of her works, the most famous are the illustrations for "Eugene Onegin", "Dead Souls", "Dr. Haass", and "The Little Humpbacked Horse" by Yershov. For over 20 years, E. P. Samokish-Sudkovskaya worked as a permanent illustrator for the magazine "Niva". Her drawings were distinguished by their elegance and taste."

The art of Yelena Petrovna Samokish-Sudkovskaya closely intertwined tradition and modernity: Art Nouveau and romanticism characteristic of Russian creativity. In the poster, the event emphasis was emphasized by energetic contrasting drawing in the foreground and muted background embedded in the plot.