"Рисунок наглядно представит мне то, что в книге изложено на целых десяти страницах"
Иван Тургенев,"Отцы и дети"

January 6, 2024

Иллюстрации Марины Пинкисевич в журнале "Смена". 1982-1984



Пепел на раны
Виктор Положий
журнал "Смена" №№ 5-9
1982






Марина Пинкисевич (14.03.1955 - 28.11.2015) в иллюстрации - мастер полиморфной мизансцены: гармонично выделяя из семантического пространства литературного текста главный событийный контрапункт - часто это драматическая коллизия, разворачивающаяся на антагонистическом обычному человеку фоне - создаёт эмоционально яркий пространственно-временной кадр сюжета, содержащий в себе характерологический портрет человека и образ события.


Непохожий двойник
Николай Оганесов
журнал "Смена" №№ 19-23
1982






Анонимный заказчик
Сергей Высоцкий
журнал "Смена" №№ 14-22
1983












Охотники за прошлым
Лев Прозоровский
журнал "Смена" №№ 5-10
1984







Играем в "Спринт"
Николай Оганесов
журнал "Смена" №№ 17-24
1984









Marina Pinkisevich (1955-2015) was an artist and illustrator, the famous Soviet graphic artist Pyotr Pinkisevich’s daughter. She was graduated from the Moscow Art School at the Surikov Institute. The lyrical illustration of Marina Pinkisevich quite often portrays the pictures of the vulnerability and fragility of human existence. A special place in her work is the tragedy of a lonely defenseless person in a cruel and indifferent world. The paintings created by Marina Pinkisevich incorporate the laconic form and the capacious content contritely conveys to us an atmosphere of moral purity. An unusual artistic construction was often used by the artist: an emotionally perceptive combination of plot elements are dynamically passing through the limitations and depth of a black frame onto a compositionally activated white plane with an accentuated image of the protagonist in the foreground. In her illustrations, Marina Pinkisevich showed herself to be a master of polymorphic mise-en-scène. From the semantic space, she counterpointed scenes into an emotionally vivid cadre to give the impression a characterological portrait of a person and an image of the event.